Kuopion taidelukio Lumit, Niko Noponen, 2025 - 2026, 2. jakson FI1.3-kurssi opintojaksolle:

Johdatus filosofiseen ajatteluun (FI1, 2 op)

Tavoitteena on, että opiskelija 

  • muodostaa käsityksen filosofian luonteesta ja menetelmistä tutustumalla filosofisiin ongelmiin ja niiden mahdollisiin ratkaisuihin  

  • oppii arvioimaan väitteiden totuutta sekä harjaantuu esittämään ja vaatimaan erilaisille väitteille perusteluja, hahmottamaan perustelujen rakennetta sekä arvioimaan niiden pätevyyttä  

  • tuntee ja oppii erilaisten vuorovaikutteisten harjoitusten ja keskustelujen kautta soveltamaan filosofian työtapoja, kuten oletusten kyseenalaistamista, käsitteiden luokittelua ja määrittelemistä sekä ajatuskokeiden ja vastaesimerkkien käyttöä  

  • perehtyy joihinkin keskeisiin filosofisiin kysymyksiin ja niihin liittyviin käsitteellisiin erotteluihin  

  • osaa eritellä ja arvioida kriittisesti erilaisia tiedollisia uskomuksia ja tutustuu tietämiseen joissain lukion oppiaineissa.  

Keskeiset sisällöt: 

  • mitä filosofia on, filosofinen kysymyksenasettelu sekä ajattelu filosofian perinteessä ja ajankohtaisissa aiheissa  

  • johdonmukaisen argumentaation ja pätevän päättelyn perusteet sekä niiden harjoitteleminen suullisesti ja kirjallisesti, muun muassa ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin ongelmiin sovellettuna  

  • keskeisiä filosofisia peruskysymyksiä ja -erotteluja: henki ja aine, vapaus ja välttämättömyys, käsitteellinen ja empiirinen, objektiivinen ja subjektiivinen  

  • tiedon ja informaation, arkitiedon ja tieteellisen tiedon sekä tieteen ja pseudotieteen ero  

  • tiedon ja argumentaation luonne eri tiedonaloilla: miten väitteitä muodostetaan, koetellaan ja perustellaan joissain lukion oppiaineissa.  

 

paikalliset tarkennukset löydät täältä: Kuopion lukioiden opetussuunnitelma, LOPS 2021,   https://eperusteet.opintopolku.fi/beta/#/fi/opetussuunnitelma/11455810/lukiokoulutus/oppiaine/6832794

 

 

 

 

  • Teacher
    Niko Johannes Noponen
Show in polku2 : Nein

      Kuopion taidelukio Lumit, Niko Noponen, 2025 - 2026, 1. jakson FI1.1-kurssi opintojaksolle:

Johdatus filosofiseen ajatteluun (FI1, 2 op)

Tavoitteena on, että opiskelija 

  • muodostaa käsityksen filosofian luonteesta ja menetelmistä tutustumalla filosofisiin ongelmiin ja niiden mahdollisiin ratkaisuihin  

  • oppii arvioimaan väitteiden totuutta sekä harjaantuu esittämään ja vaatimaan erilaisille väitteille perusteluja, hahmottamaan perustelujen rakennetta sekä arvioimaan niiden pätevyyttä  

  • tuntee ja oppii erilaisten vuorovaikutteisten harjoitusten ja keskustelujen kautta soveltamaan filosofian työtapoja, kuten oletusten kyseenalaistamista, käsitteiden luokittelua ja määrittelemistä sekä ajatuskokeiden ja vastaesimerkkien käyttöä  

  • perehtyy joihinkin keskeisiin filosofisiin kysymyksiin ja niihin liittyviin käsitteellisiin erotteluihin  

  • osaa eritellä ja arvioida kriittisesti erilaisia tiedollisia uskomuksia ja tutustuu tietämiseen joissain lukion oppiaineissa.  

Keskeiset sisällöt: 

  • mitä filosofia on, filosofinen kysymyksenasettelu sekä ajattelu filosofian perinteessä ja ajankohtaisissa aiheissa  

  • johdonmukaisen argumentaation ja pätevän päättelyn perusteet sekä niiden harjoitteleminen suullisesti ja kirjallisesti, muun muassa ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin ongelmiin sovellettuna  

  • keskeisiä filosofisia peruskysymyksiä ja -erotteluja: henki ja aine, vapaus ja välttämättömyys, käsitteellinen ja empiirinen, objektiivinen ja subjektiivinen  

  • tiedon ja informaation, arkitiedon ja tieteellisen tiedon sekä tieteen ja pseudotieteen ero  

  • tiedon ja argumentaation luonne eri tiedonaloilla: miten väitteitä muodostetaan, koetellaan ja perustellaan joissain lukion oppiaineissa.  

 

paikalliset tarkennukset löydät täältä: Kuopion lukioiden opetussuunnitelma, LOPS 2021,   https://eperusteet.opintopolku.fi/beta/#/fi/opetussuunnitelma/11455810/lukiokoulutus/oppiaine/6832794

 

 

 

 

  • Teacher
    Niko Johannes Noponen
Show in polku2 : Nein

Etiikka (FI2, 2 op)

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija 

• perehtyy filosofisen etiikan keskeisiin käsitteisiin, kysymyksiin ja teorioihin 

• osaa perustella käsityksiä hyvästä ja oikeasta sekä hahmottaa normatiivisten ja kuvailevien väitteiden eron 

• osaa esittää suullisesti ja kirjallisesti johdonmukaisia eettisiä argumentteja sekä perustella moraalin velvoittavuutta 

• oppii jäsentämään oman elämänsä merkityksellisyyttä ja elämänvalintojaan filosofisen käsitteistön avulla 

• osaa eritellä ja arvioida toimintaa eettisesti sekä kykenee jäsentämään omia moraalisia ratkaisujaan ja arvioitaan filosofisen etiikan välinein  

• osaa soveltaa etiikkaa yhteiskuntaa ja ympäristöä koskeviin kysymyksiin. 

 

Keskeiset sisällöt: 

• moraalin luonne normijärjestelmänä; moraalin, lakien ja tapojen ero; moraalinen objektivismi, relativismi, subjektivismi 

• moraalia tarkasteleva normatiivinen ja soveltava etiikka; hyveet, seuraukset, oikeudet ja velvollisuudet 

• filosofisia teorioita elämän hyvyydestä ja merkityksellisyydestä sekä hyvästä elämäntavasta 

• etiikka ja yksilön moraaliset ratkaisut: ihmissuhteet ja elämänvalinnat 

• ympäristöä ja luontoa koskevia eettisiä kysymyksiä, kuten ilmastonmuutos ja eläinten oikeudet 

• etiikka ja yhteiskunta: ihmis- ja perusoikeudet. 

 

Tavoitteet ja sisällöt Lukion valtakunnallisista opetussuunnitelman perusteista. Paikallisista tarkennuksista ja lisäyksistä ks. Kuopion lukioiden opetussuunnitelmat (2021).

  • Teacher
    Niko Johannes Noponen
Show in polku2 : Nein