Aika

ma – pe 2.-6.6.2025 klo 16.00–20.00

Koulutus toteutetaan yhteistyössä Hämeen ja Etelä-Pohjanmaan kesäyliopistojen kanssa.

Opettaja

FM Irene Uski

Kohderyhmä

Kurssi sopii kaikille niille, jotka tarvitsevat lukion kemian kertausta. Opetus perustuu lukion opetussuunnitelmaan ja valmistaa sinut tehokkaasti yo-kokeisiin sekä mahdollisiin jatko-opintoihin. Kurssia suositellaan erityisesti farmasian opintoja suunnitteleville opiskelijoille.

Sisältö

Tervetuloa verkkokurssille, joka tarjoaa kattavan läpikäynnin lukion kemian oppimäärästä. Kurssilla käsitellään perusteellisesti keskeisiä aiheita, kuten atomirakennetta, kemiallisia sidoksia, kemiallisia reaktioita, termodynamiikkaa ja happo-emästasapainoa, ja se on suunniteltu erityisesti soveltumaan verkkoympäristöön.

Kurssin sisältöä tukevat monipuoliset oppimateriaalit, kuten videot, interaktiiviset tehtävät ja laskutehtävät, jotka mahdollistavat joustavan opiskelun omassa tahdissa.
Opettaja osaa auttaa sinua sovellusten käyttämiseen liittyvissä kysymyksissä.

Kurssilla käydään ylioppilaskoetta suorittavien opiskelijoiden kanssa läpi myös vanhoja yo-koetehtäviä ja hiotaan vastaustekniikkaa.

Koulutuksessa tarvitset:

  • Oman tietokoneen ja internetyhteyden
  • Kuulokkeet tai kaiuttimen
  • Mikrofonin ja web-kameran

Seuraavat maksuttomat tietokoneohjelmat

  • Marwin Sketch-sovelluksen
  • Speedcrunch-laskimen
  • Geogebra-laskimen
  • Libre-office ohjelmiston

Liity mukaan verkkokurssille, joka tarjoaa mahdollisuuden syventää kemian osaamistasi missä tahansa!


  • Opettaja
    Sanna Heinoja
Näytä polku2: ssa : Ei

Koulutuksen teemat

  • Ratkaisukeskeinen valmennus teorian valossa ja kokemuksellinen oppiminen valmennusharjoituksin
  • Neurokirjon perusteet ja vaikutus elämänkaaren eri vaiheissa
  • Neurokirjon syventävä osuus – tyttöjen ja naisten autisminkirjo, hylkäämisen pelko, täydellisyyden tavoittelu, miellyttäminen, maskaaminen yms.
  • Ihmissuhteet, tunnemaailma, opiskelu ja työelämä
  • Itsesäätelyn – ja tunnesäätelyn tukeminen
  • Virheistä vahvuuksiin – vahvuusperustainen työote
  • Motivointi, ratkaisukeskeisyys ja toiveikkuuden vahvistaminen
  • Häpeä itsessä, asiakkaassa, yhteisessä työskentelyssä
  • Rinnalla kulkijuus – empatiataidot ja luottamuksellinen suhde asiakkaaseen
  • Ammattilaisen oma käyttöliittymä – uskomukset, ajatukset, ja tunteet asiakastyössä
  • Ammattilaisen tunnemaailma – haavoittuvuus ja epävarmuuden sietäminen
  • Ammattilaisen työssä jaksaminen ja voimavarat – riittävyys ja itsemyötätunto
  • Rohkea moniammatillinen yhteistyö

Koulutuksen teoreettinen viitekehys

Positiivinen psykologia

Näe hyvä. Vahvista myönteisen ajattelun, potentiaalin tunnistamisen, vahvuuksien kirkastamisen ja voimavarojen hyödyntämisen taitoja.

Ratkaisukeskeinen lähestymistapa

Ohjaa toiminta ongelmista tavoitteisiin. Jokainen negatiivinen lause sisältää toiveen. Toiveesta muodostetaan tavoite, kohti hyvää.

Kognitiivinen käyttäytymistiede

Tunnista mielen, tunteiden ja toiminnan vaikutus käyttäytymisen taustalla ja motivaation rakentumisessa.

Koulutuksen rakenne

  • Koulutus sisältää 2 innostavaa, voimauttavaa ja vuorovaikutuksellista koulutuspäivää / kuukausi, yhteensä 16 koulutuspäivää.
  • Teoriatiedon rinnalla käytännönläheinen ja kokemuksellinen oppiminen, tunteita, läsnäoloa ja ratkaisukeskeistä osaamista kehittävien harjoitusten myötä.
  • Opetusmenetelminä ovat vuorovaikutukselliset luennot, keskustelut, kokemusten jakaminen, käytännön harjoitukset ja ryhmätyöskentely. Koulutuspäivissä tehtäviä toiminnallisia harjoitteita hyödynnetään omassa työssä ja valmennusprosessissa. Koulutus sisältää lisäksi vierailevia asiantuntijaluentoja sekä kokemusasiantuntijoiden puheenvuoroja.
  • Koulutuspäivien välissä harjoitustehtäviä ja -valmennuksia, sekä lopputyö/kehittämistehtävä. Osaaminen jalkautetaan omaan työhön, työyhteisöön sekä moniammatilliseen yhteistyöhön, koululaisten, nuorten ja heidän perheiden parhaaksi.

Koulutuksen aikataulu

2.5.2025 – 14.2.2026

Etäopetusta perjantaisin klo 16-19 ja lauantaisin klo 10.00 – 16.00

2.-3.5.2025
6.-7.6.2025
15.-16.8.2025
19.-20.9.2025
3.-4.10.2025
21.-22.11.2025
16.-17.1.2026
13.-14.2.2026

Koulutuksen Zoom-linkki:

https://us06web.zoom.us/j/8049195035?pwd=3d6TvESA16fxavG2s7tmanSjAz6UfW.1&omn=81804201760

Meeting ID: 804 919 5035
Passcode: x6D1xt

  • Opettaja
    Sanna Heinoja
Näytä polku2: ssa : Ei

Tervetuloa opiskelemaan avoimen yliopiston opintoja Keski-Pohjanmaan kesäyliopistoon

  • Opettaja
    Sanna Heinoja
Näytä polku2: ssa : Ei

Aika:

424096 Akateeminen suomi, työpaja kurssi 2 op (Jotpa)


Aikataulu

12.11.2024 17.30-19

19.11.2024 17.30-19

4.12.2024 17.30-19

18.12.2024 17.30-19

Kuvaus

Kurssilla palaamme aiemman akateemisen suomen kielen kurssin aiheisiin ja harjoittelemme akateemisen tekstin lukemista ja kirjoittamista. Opiskelijoilla on mahdollisuus vaikuttaa kurssin ja työpajojen sisältöön myös itse. Kurssin aikana kirjoitetaan yksi palautettava akateeminen teksti.

Näytä polku2: ssa : Ei

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija pystyy tunnistamaan ja analysoimaan kontrastiivisesti viro-suomi-näkökulmasta viron kieliopin ja virolaisen kulttuurin keskeiset osat. Hän on saavuttanut Eurooppalaisen viitekehyksen mukaisen itsenäisen kielitaidon tason B1 kaikilla sen osa-alueilla. Opiskelija osaa käyttää viron keskeistä sanastoa.

Sisältö: Viron kielioppi, Viron kulttuurin ja maantuntemuksen perusteet sekä viro-suomi-kontrastiivinen kielioppi

Suoritustavat ja arviointikriteerit: Läsnäolo etätunneilla tai korvaavat tehtävät; tentti ja suullinen kuulustelu, johon luetaan 20 sivua vironkielistä kaunokirjallisuutta. Kielioppitentin voi korvata oppimispäiväkirjalla.

Opettaja

Jukka Mettovaara

  • Opettaja
    Jukka Mettovaara
Näytä polku2: ssa : Ei

Katsaus oppiaineeseen

Elämänkatsomustieto on Suomen koululaitoksessa opetettava oppiaine, johon osallistuvat sellaiset siviilirekisteriin kuuluvat oppilaat, jotka eivät kuulu mihinkään uskontokuntaan tai joiden oman uskonnon opetusta ei järjestetä. Elämänkatsomustieto on koulun oppiaineena perustaltaan monitieteinen kokonaisuus, jonka lähtökohtiin kuuluu niin filosofiaa kuin yhteiskunta- ja kulttuuritieteitä. Elämänkatsomustiedon ihmiskäsityksen mukaan ihmiset ymmärretään kulttuuriaan uudistavina ja luovina toimijoina, jotka kokevat ja tuottavat merkityksiä keskinäisessä kanssakäymisessään. Katsomukset, inhimilliset käytänteet ja niitä koskevat merkitykset ovat yksilöiden, yhteisöjen ja kulttuuriperinnön vuorovaikutuksen tulosta. Elämänkatsomustiedossa painotetaan ihmisten järkiperäistä kykyä tutkia maailmaansa ja ohjata aktiivisesti omaa elämäänsä.

Koulun elämänkatsomustiedon opetuksen tehtävänä on antaa oppilaalle aineksia kasvaa itsenäiseksi, suvaitsevaiseksi, vastuulliseksi ja arvostelukykyiseksi yhteisönsä jäseneksi. Elämänkatsomustiedon opetus tukee kasvua täysivaltaiseen demokraattiseen kansalaisuuteen, mikä globalisoituvassa ja nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa edellyttää eettisen ajattelu- ja toimintakyvyn kehittämistä, niihin liittyviä laaja-alaisia tietoja ja taitoja sekä katsomuksellisen ja kulttuurisen yleissivistyksen kartuttamista. Elämänkatsomustiedon opetusta ohjaa käsitys oppilaiden mahdollisuudesta kasvaa vapaiksi, tasa-arvoisiksi ja kriittisiksi hyvän elämän rakentajiksi.

Osaamistavoitteet

Elämänkatsomustiedon perusopinnot suoritettuaan opiskelijalla on tiedolliset, taidolliset ja käsitteelliset valmiudet tulkita maailmaansa järkiperäisesti. Hän tunnistaa, että erilaiset katsomukset, inhimilliset käytänteet ja niitä koskevat merkitykset ovat yksilöiden, yhteisöjen ja kulttuuriperinnön vuorovaikutuksen tulosta. Elämänkatsomustiedon aineopinnot suoritettuaan opiskelijalla on pätevyys antaa oppiaineen kouluopetusta toisena opetettavana aineena, ja hän osaa selittää ja perustella perusopetuksen ja lukio-opetuksen opetussuunnitelmissa edellytetyt asiakokonaisuudet.

Suoritustavat

Opinnot suoritetaan lähtökohtaisesti verkkotentteinä Moodlessa. Jos opiskelija haluaa tehdä suorituksia esseinä, hänen tulee sopia asiasta opettajan kanssa.

  • Opettaja
    Sanna Heinoja
Näytä polku2: ssa : Ei

Tavoitteet

Koulutuksen tavoitteena on antaa valmiudet seksuaalineuvojana työskentelemiseen ja seksuaalisuuden arvostavaan kohtaamiseen eri ikäryhmiä, seksuaalisuuden eri monimuotoisuuksia ja kulttuureja edustavien asiakkaiden parissa. Koulutus mahdollistaa Suomen seksologisen seuran auktorisoinnin ja seksuaalineuvoja (SSS) nimikkeen käyttämisen, mikäli opiskelija täyttää auktorisoinnille muutoin vaadittavat kriteerit (ks. www.seksologinenseura.fi).

Sisältö

  • Seksuaalisuuden kulttuurikuva (historia, kulttuuri, sosiologia, uskonto)
  • Seksuaalisuuden kehittyminen (lääketieteellinen ja psykososiaalinen näkökulma)
  • Seksuaalisuuden kohtaaminen (bio-psyko–sosiaalinen näkökulma)
  • Seksuaalisuus elämänkaaren eri vaiheissa
  • Seksuaalisuuden moninaisuus
  • Seksuaalineuvonnan ja -terapian perusteita
  • Seksuaalinen häirintä ja hyväksikäyttö
  • Seksuaalihäiriöt ja -ongelmat
  • Oman seksuaalisuuden työstäminen (SAR opinnot)
  • Eettiset kysymykset
  • Anatomia ja fysiologia
  • Seksuaalisuus, sairastuminen ja vammautuminen
  • Seksuaalineuvonnan ja ohjauksen menetelmät
  • Elämänkriisit ja seksuaalisuus
  • Seksuaalinen identiteetti ja orientaatio
  • Opettaja
    Sanna Heinoja
Näytä polku2: ssa : Ei

Koulutuksen tarkoitus on perehdyttää osallistujat voimavarakeskeisen työskentelyn filosofiaan, teoriaan ja käytäntöön työnohjauksessa. Koulutus antaa monipuoliset valmiudet toimia itsenäisenä työnohjaajana ja prosessikonsulttina.

  • Opettaja
    Sanna Heinoja
Näytä polku2: ssa : Ei
Näytä polku2: ssa : Ei
  • Opettaja
    Sanna Heinoja
Näytä polku2: ssa : Ei