Ohjeita oppimispäiväkirjan käyttöön (opettaja voi valita edellisistä oppimispäiväkirjoista haluamansa ja muokata näitä ohjeita sen mukaisesti)
Ohjeita oppimispäiväkirjan käyttöön (opettaja voi valita edellisistä oppimispäiväkirjoista haluamansa ja muokata näitä ohjeita sen mukaisesti)
Oppimispäiväkirjassa analysoit omaa opiskeluasi. Kerro, kuinka opiskelit kurssin aikana. Millaisia ajatuksia kurssin sisällöt sinussa herättävät, entä miten tehtävien teko sujui. Kerro, mistä tiesit jo jotakin ja täydentyivätkö tietosi ja muuttuivatko ajatuksesi kurssin. Kerro, mistä olisit halunnut tietää lisää - ja jos hankit jostakin lisätietoa, millaisia lähteitä käytit. Tärkeää on kirjoittaa oppimispäiväkirjaa koko kurssin suorittamisen ajan, silloin se todella palvelee oppimista.
Lopuksi voit vielä antaa perustellun arvosanaehdotuksen (4-10) itsellesi.
Oppimispäiväkirjaan voit kirjoittaa monenlaista tekstiä. Eri näkökulmat täydentävät toisiaan - valitse tilanteen ja oman tyylisi (tai saamiesi ohjeiden) mukaan esim. yksi tai useampia näistä lähestymistavoista:
-
Opitun kertaaminen: Etsi lähteen ydinkohdat, jotta voit arvioida, oletko ymmärtänyt asian oikein.
-
Muistiinpanot: Kirjaa nuo ydinkohdat itsellesi tiivistelmäksi, jonka voi lukea itsenäisenä teoksena (ilman artikkelia tms). Näin sinun ei tarvitse kahlata lähdemateriaalia kokonaan uudestaan, kun palaat myöhemmin aihepiiriin (viikkojen - tai jopa vuosienkin! - kuluttua).
-
Oppitunti: Voit ajatella tekstin kohderyhmäksi toisen samantasoisen opiskelijan, joka ei vielä tunne kirjoituksen aihepiiriä. Kirjoita lyhyt "oppitunti" aiheesta hänelle - ja samalla itsellesi.
-
Ongelmalista: Listaa hankalat ja epäselviksi jääneet kohdat, jotta "tiedät mitä et vielä tiedä". Tämän perusteella voit suunnitella omaa jatkoselvitystyötäsi, esim. pohtia mitä pitäisi lukea seuraavaksi ja miksi.
-
Kriittinen analyysi: Kirjoita omat matkan varrella heränneet ajatuksesi, mielipiteesi tai vastaväitteesi.
-
Havainnointi: Esitä mahdolliset omat kokemuksesi aihepiiristä tai omien kokeilujesi tulokset.
-
Aiheen syventäminen: Syvenny tarkemmin johonkin aihepiirin osa-alueeseen tai kiinnostavaan kysymykseen. Ota selvää asioista luentomateriaalia syvemmältä. Esittele löydöksesi.
-
Metakognitio: Arvioi omaa oppimisprosessiasi. Voit esim. tarkkailla oman "tieteellisen lukutaitosi" kehittymistä tai pohtia oppimistavoitteitasi ("Mitä haluaisin vielä oppia tästä aiheesta/tällä kurssilla?")