Tervetuloa tutustumaan verkkokoulutusten laadunarviointikehikkoon!
Koulutusympäristössä avataan verkkokoulutusten laatukriteereitä käytännön tasolla. Soveltaen voit hyödyntää näitä ohjeita myös muissa oppimisympäristöissä kuin EduGo:ssa. Tavoitteena on helpottaa kouluttajia arvioimaan oman verkkokokonaisuutensa laatua ja rakentamaan koulutus laadukkaasti. Tätä pohjaa voidaan käyttää varsinaisen koulutuksen pohjana (Moodlessa mbz-varmuuskopiotiedoston avulla) ja poistaa tai piilottaa turhat osiot/sisällöt. Viimeiset kolme osiota sisältävät ohjeita kouluttajille
Edistymisen seuranta -toiminnon (oikeassa reunassa oleva palkki) avulla oppijan ja kouluttajan on helppo seurata koulutuksessa edistymistä - mitkä aktiviteetit on jo suoritettu ja mitä on vielä tekemättä.
*************************************************
Aloitusnäkymään kannattaa kirjoittaa ainakin koulutuksen nimi ja sen tavoitteet sekä kohderyhmä. Lisäksi koulutuskohtaiset keskustelualueet on hyvä olla tässä aloitusnäkymässä helposti saatavilla.
Makuasia on, kerätäänkö muu ohjeistus tähän vai omaan osioonsa (kuten tässä tapauksessa on tehty). Mikäli yleisiä ohjeita ja motivointiin tarkoitettuja materiaaleja on paljon, tulee aloitusnäkymästä helposti liian raskas. Varsinkin jos käytät Moodlen Ruudukko-formaattia tai Tiilet-formaattia pohjana (kuvalaatikot+otsikko, kuten tässä), niin visuaalinen tasapaino kärsii pitkistä alkuteksteistä.
Tutustu rohkeasti ympäristöön ja poimi sieltä itsellesi hyödylliset vinkit käyttöön!
*************************************************
Arviointikehikon pohjana on käytetty lukio-opetuksen laadunarviointikehikkoa, jonka tekijä on Anu Wulff, verkko-opetuksen asiantuntija, Kuopion kaupunki