Koulutuksen aikana oppimista arvioidaan monin eri tavoin. Arviointi on jatkuvaa koko koulutuksen ajan. Oppimista tukevaan arviointiin voidaan soveltaa diagnostista, formatiivista ja summatiivista arviointia.

ESIMERKKITEKSTI: Verkkotehtävien osuus loppuarvioinnissa on 40%, itsearvioinnin (tai vertaisarvioinnin) 20% ja (valvotun) loppukokeen 40%. Loppukokeen voi korvata verkossa tehtävä laajempi tehtäväkokonaisuus (verkkotentti, projektityö, oppimispäiväkirja yms.). Pakollisista verkkotehtävistä 80% pitää olla hyväksytysti suoritettu. Laaja-alaisen osaamisen tavoitteita arvioidaan kunkin opintojakson ja oppiaineen luonteen mukaan.

Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit on kuvattu kunkin tehtävän kohdalla. Niissä kerrotaan ainakin arviointiasteikko, minkälainen vastaus pitää olla saadakseen täydet pisteet ja toisaalta millainen vastaus hylätään. Myös vastauksen pituus (tarvittaessa) ja palautusajankohta on kerrottu.

Kouluttajan arvioiman tehtävän arviointiasteikko voi olla hyväksytty/hylätty/vaatii parantamista tai tehtävä voi olla pisteytetty (esim. 0-6 p) tai arvioitu perinteisin kouluarvosanoin (4-10). Opiskelijalle kerrotaan tehtävän yhteydessä millaista (suullista esim. PoodLL-työkalun tai etäyhteyden avulla tai kirjallista Moodlen kautta) ja milloin kouluttaja antaa palautetta arvioitaviin tehtäviin. Opiskelijalle annetaan mahdollisuus täydentää tai korjata vastaustaan kouluttajan palautteen jälkeen, mikäli mahdollista!

Koulutukseen voi sisältyä myös itsearvioitavia tai automaattisesti arvioitavia harjoittelutehtäviä (esim. H5P-tehtäviä).
Ne harjoittelutehtävät,
 joita ei huomioida loppuarvioinnissa on selkeästi merkitty lisätehtäviksi.

Loppukokeen ajankohta on xx.xx.202x, klo xx-xx, paikka. Loppuarvioinnista voidaan sopia myös opintojaksokohtaisesti tai opiskelijakohtaisesti, esim. puhtaasti Moodlen tai jonkun muun oppimisalustan verkkotehtäviin/tenttiin perustuen.

Opiskelijoilta pyydetään palautetta ja kehittämisehdotuksia verkko-opintojakson lopussa!