Hyvä tehtävä ohjaa oppimista ja tiedon prosessointia. Lisäksi se
  • on selkeä (kuka tekee mitäkin, miten, miksi ja milloin)
  • on mahdollisimman autenttinen (lisää merkityksellisyyttä)
  • haastaa oppijan
  • kattaa opiskeltavat avainkäsitteet
  • edellyttää pohdintaa, tulkintaa, jäsentämistä ja tiedon soveltamista eikä yhtä ainoaa oikeaa vastausta ole
  • on selkeästi ohjeistettu (muoto, pituus, ajankäyttö, palautustapa- ja ajankohta) 
  • arviointikriteerit ovat oppijat tiedossa (miten ja mitä arvioidaan) ja
  • on kerrottu milloin ja miten oppija saa palautteen vastauksestaan.
Huom. Tehtävänannot voivat sisältää käyntejä tai yhteydenottoja oppilaitoksen ulkopuolelle: haastattelut, tutustumiskäynnit ja niiden dokumentointi.
    
Voisiko tehtävä kattaa myös ainakin jonkun laaja-alaisen osaamisen eri osa-alueista?:
  • hyvinvointiosaaminen
  • vuorovaikutusosaaminen
  • monitieteinen ja luova osaaminen
  • yhteiskunnallinen osaaminen
  • eettisyys ja ympäristöosaaminen
  • globaali- ja kulttuuriosaaminen
Käytä vaihtelevasti eri tehtävämuotoja ja medioita tehtävissä, jotta oppijan kiinnostavuus säilyy. Anna oppijalle palautetta mahdollisimman pian! Näin ohjaat oppijaa eteenpäin oikeaan suuntaan.
    
VINKKI: Voit vaiheistaa tehtävien tekemisen (oppimispolun) Moodlen Rajoita pääsy -toiminnalla, jolloin oppija pääsee seuraavaan tehtävään vasta opiskeltuaan tietyt aiemmat aktiviteetit.