Page
Millainen on hyvä tehtävänanto?
Millainen on hyvä tehtävänanto?
Conditions d’achèvement
Hyvä tehtävä ohjaa oppimista ja tiedon prosessointia. Lisäksi se
- on selkeä (kuka tekee mitäkin, miten, miksi ja milloin)
- on mahdollisimman autenttinen (lisää merkityksellisyyttä)
- haastaa oppijan
- kattaa opiskeltavat avainkäsitteet
- edellyttää pohdintaa, tulkintaa, jäsentämistä ja tiedon soveltamista eikä yhtä ainoaa oikeaa vastausta ole
- on selkeästi ohjeistettu (muoto, pituus, ajankäyttö, palautustapa- ja ajankohta)
- arviointikriteerit ovat oppijat tiedossa (miten ja mitä arvioidaan) ja
- on kerrottu milloin ja miten oppija saa palautteen vastauksestaan.
Huom. Tehtävänannot voivat sisältää käyntejä tai yhteydenottoja oppilaitoksen ulkopuolelle: haastattelut, tutustumiskäynnit ja niiden dokumentointi.
Voisiko tehtävä kattaa myös ainakin jonkun laaja-alaisen osaamisen eri osa-alueista?:
- hyvinvointiosaaminen
- vuorovaikutusosaaminen
- monitieteinen ja luova osaaminen
- yhteiskunnallinen osaaminen
- eettisyys ja ympäristöosaaminen
- globaali- ja kulttuuriosaaminen
Käytä vaihtelevasti eri tehtävämuotoja ja medioita tehtävissä, jotta oppijan kiinnostavuus säilyy. Anna oppijalle palautetta mahdollisimman pian! Näin ohjaat oppijaa eteenpäin oikeaan suuntaan.
VINKKI: Voit vaiheistaa tehtävien tekemisen (oppimispolun) Moodlen Rajoita pääsy -toiminnalla, jolloin oppija pääsee seuraavaan tehtävään vasta opiskeltuaan tietyt aiemmat aktiviteetit.