Taustaa

Syksyllä 2020 luotiin lukion verkko-opintojaksoille laatukriteerit (http://bit.ly/laatukriteerit). Tässä kurssiympäristössä avataan verkko-opintojaksojen laatukriteereitä käytännön tasolle. Soveltaen voit käyttää näitä ohjeita myös muilla oppimisalustoilla kuin Moodlessa. Tavoitteena on helpottaa opettajia arvioimaan oman verkkokokonaisuutensa laatua ja rakentamaan kurssinsa laadukkaasti. Voit halutessasi käyttää tätä pohjaa oman opintojaksosi pohjana (Moodlessa mbz-varmuuskopiotiedoston avulla) ja poistaa tai piilottaa turhat osiot/sisällöt. Viimeiset kolme osiota sisältävät ohjeistusta opettajalle.

  

Opiskelijan edistymisen seuranta visuaalisesti helpottaa sekä oppijan että opettajan toimintaa.

 

TOP 3 -asiaa verkko-opintojaksolla:

1. Varmista, että verkko-opintojaksolla on kokonaisuutena selkeä rakenne (esim. kronologinen) ja otsikoinnit ovat kuvaavia joka tasolla
2. Varmista, että ohjeet verkko-opintojen suorittamiseen ovat riittävät (mm. tekniset, arvioinnin läpinäkyvyys, palautusten pituudet ja ajankohdat) ja opiskeluun on sisällytetty monipuolisesti  vuorovaikutusta
3. Varmista, että ympäristö on visuaalisesti kiinnostava (=käytä mediaa monipuolisesti)

*************************************************

 

Aloitusnäkymään sinun kannattaa kirjoittaa ainakin opintojakson nimi ja sen tavoitteet sekä kohderyhmä. Lisäksi opintojaksokohtaiset keskustelualueet on hyvä olla tässä aloitusnäkymässä helposti saatavilla.

 

Makuasia on, että keräätkö muun ohjeistuksen tähän vai omaan osioonsa (kuten tässä tapauksessa on tehty). Mikäli yleisiä ohjeita ja motivointiin tarkoitettuja materiaaleja on paljon, tulee aloitusnäkymästä helposti liian raskas. Varsinkin jos käytät Moodlen Ruudukko-formaattia tai  Tiilet-formaattia pohjana (kuvalaatikot+otsikko, kuten tässä), niin visuaalinen tasapaino kärsii pitkistä alkuteksteistä.

Cargando
Haga clic si la página no se carga