Lisäohjeita oppimispäiväkirjan tekemiseen
Lisäohjeita oppimispäiväkirjan tekemiseen
Tämän biologian 2. kurssin oppimispäiväkirjan tarkoituksena on toimia opiskelijan oman oppimisen seurannan tukena. Siksi on tärkeää, että opiskelija pohtii rehellisesti jokaisen aihealueen opiskelua ja kirjaa keskeisiä asioita muistiin. Ne tehtävät, jotka kurssin ohjaava opettaja arvioi, ei tarvitse palauttaa oppimispäiväkirjaan.
Käytä oppimispäiväkirjaa myös alustana, johon kirjoitat opiskeltavista aiheista muistiinpanot. Opettaja voi myös hyödyntää opiskelijan oppimispäiväkirjaa oman arvioinnin tukena.
Muistiinpanoja kirjoittaessa voit esimerkiksi kirjoittaa keskeisiä käsitteitä muistiin sekä määritellä niitä omin sanoin. Etsi käsitteisiin esimerkkejä.
Tässä ohjeita ja apukysymyksiä, joiden avulla voit kirjoittaa oppimispäiväkirjaasi.
- Onko aihe minulle tuttu ennestään? Voinko hyödyntää aiemmin opittuja asioita opiskelussa?
- Miten tämä aihe liittyy omaan arkielämääni?
- Mitä uutta olen oppinut tai oivaltanut?
- Mitkä ovat aiheen 3 tai 5 keskeistä asia?
- Mihin muihin kurssin asioihin opiskeltava asia liittyy? Mihin muihin oppiaineisiin asia liittyy? Missä muissa aineissa aihetta voisi soveltaa?
- Mitä en vielä ymmärrä?
Tee myös loppuyhteenveto kurssin annista. Tutki oppimispäiväkirjaasi ja arvioi omaa toimintaasi ja oppimistasi koko kurssin ajalta. Voit vastata esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:
- Miten tällainen työskentely sopii sinulle?
- Mikä kurssin aihealue kiinnosti eniten ja miksi?
- Mikä oli työskentelyssä helpointa ja mikä vaikeinta? Miksi?
- Mitä opin tehtävien teon aikana itsestäni ihmisenä?
- Mitkä tehtävät olivat vaikeita? Miksi?
- Mitä ongelmia työskentelyssä ilmeni? Miten ratkaisit niitä?
- Miten paneuduit ja panostit tehtäviin?
- Minkä arvosanan antaisit itsellesi?