Sivu
Vinkkejä OP1-kurssin opettajalle
Vinkkejä OP1-kurssin opettajalle
Suorituksen vaatimukset
ARVOISA OPO-KOLLEGA!
Olemme koonneet tälle kurssille kokonaisuuksia, joita voi käyttää joko sellaisenaan tai osina OP1-kurssin oppituntien pohjaksi.
Kokonaisuuksien sisällöt noudattavat LOPS 2019 tavoitteita.
Kokonaisuuksissa on mukana tehtäviä sekä erillisinä että tekstirunkojen ohessa.
Samat asiat voivat tulla esiin usessa paikassa, koska nettialustaa ei aina lueta järjestyksessä niin kuin kirjaa. (Esim. samat tiedot voivat löytyä jostain dia-esityksestä ja muusta tekstistä.)
Linkkejä on runsaasti ohjaamassa itsenäiseen tiedonhakuun ja käsittelyyn.
(Tiedämme kyllä, että monet linkit vanhentuvat nopeasti, mutta emme malta jättää hyviä käyttämättä. Vanhentuneet linkit kannattaa poistaa tai korvata uusilla.)
Kurssin arvioinnin ajankohta suoritusmerkinnällä on hyvin koulukohtaista. Jokainen lukio voi itse määritellä, annetaanko kurssista arviointi heti ensimmäisen vuoden aikana vai vasta abivuonna. Erikokoiset lukiot voivat järjestää OP1-kurssin toisistaan poikkeavasti ja näin arviointi voi olla sen mukaan, mitä koulussa on sovittu.
Tässä OP1-kurssia varten vinkiksi kokeneen opon painotuksia. Niistä on sisäisiä linkkejä kurssin eri puolille:
-
LOPS2019 korostaa henkilökohtaisen opiskelu-, ylioppilastutkinto- ja jatko-opinto-suunnitelmakokonaisuuden tekoa. Suunnitelmalle pitäisi olla tulossa muokattavat kaavakkeet Sopo ry:ltä. Niitä odotellessa voi tallentaa ja päivittää suunnitelman osia esim. Primuksen opo-välilehdelle.
-
Opiskelijalla kannattaa olla itse mietitty suunnitelma monessako vuodessa (2-4) hän aikoo suorittaa lukion. Poikkeava opintoaika tarvitsee aina perustelun.
-
Omien valintojen punnitseminen ja muuttamiseen on hyvä tarjota opiskelijalle säännöllisesti tilaisuuksia, esim. yksilö- tai ryhmäohjaustilanteissa resurssien mukaan. Lukion mahdollinen erityistehtävä tai painotus ja lukiodiplomien tekemisen mahdollisuus kannattaa pitää esillä valintojen innoittajana (esim. musiikkilinja, urheiluakatemia Kajaanissa).
-
Kokeilut korkeakoulu-opintoihin sovituilla yhteistyö- tai avoimilla korkeakoulukursseilla antavat opiskelijalle oikeaa näkymää korkeakouluopiskeluun. Siinä ne voivat tukea jatko-opiskeluvalintojen tekemistä.
-
Omien arvojen, kiinnostusten, vahvuuksien ja heikkouksienkin tunnistamisen opettelu on tukena suunnitelmien teolle ja jatkuvalle päivitykselle. Itsetuntemuksen lisääntyminen voi ehkäistä virhevalintoja. Ryhmä- ja parikeskustelut sekä erilaiset käytännönharjoitukset ovat näiden opetuksessa tehokkaampia kuin luennot tai luokkakeskustelu.
-
Oppimistaitojen ja ainekohtaisten opiskelutaitojen toistuvasta harjoittelusta ja etenemisestä huolehtimisesta vastaa koko koulun opettajakunta.
-
LOPS2019 perusteella erityistä tukea on järjestettävä jo lukion alusta asti ja siitä on tiedotettava kaikille. Erityisjärjestelyjen käyttö kokeissa yms. mahdollistaa niiden käytön yo-kirjoituksissa. Oppimisvaikeuksista kannattaa olla tietoa helposti saatavilla niin, että opiskelija voi itsenäisesti pohtia itseään niiden suhteen.
-
Jatko-opiskelun monista vaihtoehdoista on hyvä tarjoita tietoa myös vähemmän tunnetuista paikoista, kuten kansanopistot, yhdistysten koulut ja ammattioppilaitokset.
-
Keskeistä on, että opiskelija havaitsee ja seuraa ympärillään tapahtuvaa jatkuvaa muutosta. Hän tarvitsee tukea, että hän voi elää muutoksen keskellä harjoittelemalla ns. tulevaisuustaitoja (esim. 21st Century Skills).
-
Opiskellaan käytännössä työelämätaitoja, kuten esim. työn hakemista, työntekijän oikeuksien ja velvollisuuksien hahmottamista, työetikettiä kannattaa harjoitella kesätyöpaikan hakuun ym. liittyen.
-
Kun LOPS19 voimaantulon myötä kurssit muuttuvat opintopisteitä sisältäviksi opintojaksoiksi, opo voidaan hyvin yhdistää esim. tvt:n, psykologian, terveystiedon kanssa.
Viimeksi muutettu: torstai 16. huhtikuu 2020, 12.20