Terveystiedon merkityksestä

Terveystieto lukion kurssina ei ole vain yksi kurssi muiden joukossa, vaan tämäkin paketti on osa suurempaa, päättäjien taholta johdettua paljon suurempaa terveyskasvatusta ja -opetusta. Suomessa, kuten varmaan kaikissa sivistysvaltioissa, terveys on ihmisten tärkeimpiä arvoja. Ja jotta me ihmiset pysyisimme mahdollisimman terveinä ja toimintakykyisinä, tulee meidän huolehtia omasta ja toistemme terveydestä. Valtion tasolla tätä väestön terveyden ylläpitämiseen ja edistämiseen tähtäävää toimintaa johdetaan Sosiaali- ja terveysministeriön sekä THL:n (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos) kautta. Niinpä tämänkin terveystiedon kurssin tavoitteena on, että "opiskelija tämän kurssin avulla syventää arjen terveysosaamistaan, ymmärtää fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen työ- ja toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä ja osaa arvioida niiden toteutumista ja merkitystä omassa elämäntavassaan ja ympäristössään. " Terveystieto itsenäisenä oppiaineena on ollut peruskouluissa ja lukioissa vuodesta 2001 lähtien. 

Terveysosaamiseen liittyviä käsitteitä:

  • Terveystaidot: terveyttä edistävien valintojen ja elämäntapojen omaksuminen sekä kyky muuttaa terveyskäyttäytymistään terveyden kannalta parempaan suuntaan, esim. hygieniasta huolehtiminen, hampaiden harjaus, itsehoito. Terveystaidot kehittyvät elinikäisen oppimisen ja terveysviestinnän avulla, mikäli yksilö on valmis ottamaan vastaan terveystietoja.
  • Terveyskasvatus: kodin, lähipiirin, päiväkotien ja koulujen antamaa ohjeistusta, kasvatusta, opetusta. Pienikin lapsi opetetaan potalle, pesemään käden vessassa käynnin jälkeen ja pesemään hampaita. 
  • Terveysneuvonta: asiantuntijoiden antamaa ohjeistusta, valistusta, neuvontaa, esim. fysioterapeutin kuntoutusohjeet, diabeteshoitajan neuvonta, lääkärin antamat ohjeet
  • Terveysvalistus: väestötasolle suunnatut kampanjat, esim liikenneturvakampanjat, influenssarokotuskampanjat ja tupakanpolton vastaiset kampanjat
  • Terveysviestintä: Laaja määritelmä sisältää kaiken terveyteen, sairauteen, niiden hoitoon ja tutkimukseen liittyvän viestinnän.
  • Terveyskäyttäytyminen: elintapojen kautta tapahtuvaa terveyteen vaikuttamista, joka voi olla terveyttä edistävää tai terveyttä kuluttavaa
  • Terveysosaaminen: rakentuu yksilön terveystaidoista ja -tiedoista sekä terveyteen liittyvistä arvoista ja asenteista.
  • Terveyden lukutaito: terveysviestinnän ymmärtäminen, kriittisen ajattelun kehittyminen, luotettavat tietolähteet, lähdekritiikki, medialukutaito

Viimeksi muutettu: tiistai 7. tammikuu 2020, 12.21